8 Mart 2015 Pazar

"Dava" Dedeyi İpten Almak...

Geçenlerde bir arkadaşımla filmlerden konuşuyorduk. Kendisi mahkeme filmlerini çok sevdiğini söyledi. Ben de ona bir iki mahkeme filmi önerdim. “Amistad” gibi, “12 Öfkeli Adam” gibi. O an aklıma gelenlerin hepsini söyledim ama arkadaşım hepsini çoktan izlemişti. Ben de geçtim internetin başına; başladım mahkeme filmi aramaya. Bir sürü film buldum tabi ki. Başladım izlenmeye değer olanları not almaya.

Ancak tam o sırada gözüme bir şe takıldı. Benim çok severek ve defalarca izlediğim bir filmin hem reytingleri çok düşüktü; hem de izlenme oranı çok düşüktü. Şaşırdım. Çok şaşırdım. Size filmden bahsedeyim...

Özet
1996 yapımı “Dava” (The Chamber) adlı film dram türünde. Hikayeye göre Adam Hall, Hukuk Fakültesinden yeni mezun olmuş çiçeği burnunda bir avukattır. Ve Adam'ın ilk aldığı iş, idamla yargılanan dedesini hapisten kurtarma işidir.
Peki dedesinin suçu ne midir? Irkçı dede (ki kendisi zenci düşmanıdır) henüz gençken siyahilerin haklarını savunan beyaz bir avukatın bürosunu havaya uçurmaya çalışırken adamın çocuklarını da havaya uçurmuş olmaktan yargılanmaktadır. Aşırı kafatasçı dede onca yıldır (20-30 sene kadar) tutuklu olarak ceza evinde yatmakta olmasına rağmen bağlı bulunduğu oluşumla ilgili hiç ötmemiştir.
Peki genç avukatımız o güne kadar hiç görmediği dedesini zehirli iğneyi yemekten kurtarabilecek midir???

Künye
Filmde genç avukatı bir dönemin yükselen yıldızı Chris O'Daniel oynuyor. Irkçı dedeyi ise Gene Hackman canlandırıyor. Ki filmin bir sahnesinde “Ne oyunculuk be!!!” demeden geçemedim. Diğer taraftan filmin bir roman uyarlaması olduğunu da belirtmek gerek. 

Yorum
Başta bahsettiğim o düşük izlenme ve düşük beğenme oranlarının sebeplerine gelince:

Bence film gerektiği kadar anlaşılamamış bir film.
Belki ırkçılık ve onun getirdiği olumsuzluklar kimsenin umurunda değil.
Belki de birileri ırkçı bir dedeyi hapishanede görmekten rahatsız değil.
Belki de filmin hikayesi yeterince etkileyici değil.

Hiç birini bilemiyorum. Ama eminim mahkeme filmlerini sevenler bunu daha iyi değerlendireceklerdir. O bahsettiğim arkadaşıma filmi önereceğim ve fikirlerini öğrenip sizinle paylaşacağım. O zamana kadar görüşmek üzere...


Hayata İyi Seyirler...

Hiç yorum yok: